De Camino Primitivo - voettocht van Oviedo naar Santiago de Compostela

14e etappe: van Melide naar Arzúa

Vannacht mochten we in de Palacio de Congresos slapen, omdat de eigenlijke herberg tot half mei gerenoveerd werd. Een echt Palacio nog wel. Bleek het gewoon een sporthal te zijn. En koud dat het daar was! Ze hadden wel een paar afscheidingen gemaakt, zodat je een soort kamers kreeg waarin 10 stapelbedden stonden. Maar die hele grote deur bleef wel tot ´s avonds 11 uur open. En het was al niet zo warm buiten... Maar gelukkig heb ik een heel goeie donzen slaapzak en zolang ik daarin lag, had ik het geen moment koud. Maar ja, een mens moet wel eens plassen, hè, en vannacht zelfs 2 keer. Brrrrrr!
Vanmorgen toen ik tegen een aantal mensen zei: "tot vanavond in Arzúa" hoorde ik pas dat de herberg daar dicht was en dat de volgende pas in Santa Irene was. Dat zou dan een etappe worden van ruim 31 km. Nou, toedeledokie, ik dacht het effe niet!
Ik kon ook naar Ribadiso, een afstand van bijna 12 km, dan zou ik er morgen 19 moeten. Of ik kan ergens in de buurt van Arzúa proberen onderdak te vinden in een pensionnetje. Ik zou wel zien hoe het zou lopen.

Het weer was ´s morgens overigens prima, fris maar mèt zon. Dan is het lekker om nog een paar km mee te pakken. Heb zelfs nog even uit de wind op een terrasje gezeten, heerlijk!

Ik was net weer op pad toen we zagen dat een koe ging bevallen. Ik had de tijd (althans die nam ik), dus we hebben het allemaal op ons gemak gevolgd. Moeder koe deed het allemaal zelf; ze had geen hulp van buitenaf nodig. Schitterend om daarvan getuige te mogen zijn.
Al met al hebben we daar ruim een uur gestaan en gezeten (er was een picknick-tafel vlak naast) totdat het jonge kalf op eigen benen stond. Was blij dat ik weer kon gaan lopen, want er stond een dun windje en de zon was inmiddels achter de wolken verdwenen.

Ik moet wel wennen aan al die mensen die ik nu onderweg tegenkom, zeker na de rust van de Camino Primitivo waar ik soms de hele dag geen andere pelgrim zag. Ik heb het geluk dat ik nog een plekje heb gevonden in een privé-herberg in Arzúa. Ziet er ongeveer net zo uit als één van de staat, maar i.p.v. 5 betaal ik nu 10 euro voor een overnachting. Maar dan krijg ik wel een sloop om m´n kussen en zit er papier in de handdoekenautomaat.

Morgen dus naar Santa Irene en dan verder doseren tot Santiago de Compostela.

Al degenen die a.s. weekend op vakantie gaan: een heel fijne tijd, goed weer, enz. enz. en we spreken elkaar weer na terugkomst.

Gegroet maar weer gij allen!