De Camino Primitivo - voettocht van Oviedo naar Santiago de Compostela

13e etappe: van San Román naar Melide

Toch maar besloten voor de tocht in een keer naar Melide, in plaats van via Palas de Rei naar Melide in 2 etappes. Vanmorgen om 8 uur vertrokken. Het was het fris, droog en... de zon scheen! Minstens anderhalf uur. Deze route was een mengeling van kleine asfaltweggetjes tussen de boerderijen door en de "primitieve" weggetjes. Onderweg veel boeren en boerinnen gezien die op het land werkten, vaak nog met handgereedschap. Na een verder droge ochtend begon het rond het middaguur te regenen.

Na een goed halfuur dacht ik een barretje te zien (er zou helemaal niets zijn, maar soms is er eigen initiatief van de bewoners). Terwijl ik nog aan het twijfelen was, klonk een stem vanuit het huis van een jonge vrouw die vroeg of ik een kop koffie wilde. Ja lekker!
Binnen gekomen, werd ik opeens een jaar of 40 in de tijd teruggeworpen: hippietijd op Ibiza. De geur van wierook kwam je tegemoet en er hingen kunstwerken in verschillende stadia aan de muur. De vrouw - Mapi - maakte van leer sierraden en tasjes en er hingen doeken van India-katoen/sjaals in de ruimte.

Blijkt dat ze de boel aan het opknappen zijn. En toch de voorbijgangers wat te eten en drinken aanbieden. Buiten was het de laatste tijd te nat, dus zijn ze maar binnen begonnen. Toilet en douche bevonden zich nu achter de sjaals, net als de trap naar boven. Verschillende bevriende kunstenaars hielpen haar met deze grote klus en maakten en samen iets heel moois van. Mapi vertelde dat een van de honden - er waren er 4, allemaal even lief - een jong had van een week oud. De overige 5 pups hadden het helaas niet overleefd. Ik mocht hem ook even vasthouden. Zo schattig, zo´n beestje. (Nico, weet je zeker dat je echt niet aan een hondje wil?)
Ze had ook een soort logboek waarin haar vrienden en voorbijgangers zoals ik wat konden schrijven. In alle talen stonden er bedankjes voor de gastvrijheid, soms met tekeningen erbij. Ik heb er een klavertje 4 bij geplakt en haar nog veel geluk toegewenst in het leven, maar ook met de verbouwing. Ze heeft nog een mooie, kleurige "stempel" in mijn credential gezet.

Nadat ik afscheid had genomen, werd het praktisch meteen droog. Ik liep een hele tijd na te genieten van de gastvrijheid van Mapi en haar vrienden Carlos en Diogo. Met een heerlijk licht gevoel heb ik de rest van de etappe afgelegd. Wat fijn dat er nog zulke mensen bestaan en dat ik ze net tegenkwam toen ik nodig aan een rustpauze toe was.

Heb ook nog 2 klavertjes 5 gevonden. Vind het wel een goed idee om ze aan de nieuwe hoofdleiders van de bootreis te geven: de eerste 4 blaadjes staan symbool voor het geluk, de vijfde voor de wijsheid (heb ik net ter plekke bedacht...)

Nog maar een paar korte etappes te gaan en dan zit het erop. Ik zal er niet meer vanuit gaan, dat het makkies worden, die les heb ik inmiddels ook gehad,haha! Maar het grootste deel van deze klus zit erop. En dan mag ik gaan collecteren . Mochten er mensen zijn die niet weten waar dit over gaat, dan kunnen ze e.e.a. nalezen in het hoofdstuk "Sponsortocht voor Mensen voor Mensen".
Tot de volgende keer maar weer.

Reacties

Reacties

elsa

Hoi Clary,
Weer genoten van je verhaal. Heb je toch niet stiekem een hondje in je rugtas meegenomen. Zo gaat dat he, op het moment dat je koffie of mensen nodig hebt komen ze op je pad. Een geweldige prestatie. Hou nog vol en geniet van de laatste etappes.
Lieve groeten van Elsa.

Henk-Jan Spaander

hoi Clary
jammer van de blaren hoop dat het er niet meer worden.....
Je verhalen zijn weer kostelijk om te lezen...
nog heel veel wandel plezier

groetjes H.J

willie bodewes

hoi Clary wat leuk om weer je belevenissen mee te beleven, helaas kan ik je einde niet direct meemaken, Jan en ik gaan vrijdagmorgen nl op vakantie naar Italië, maar zal zeker nadien al je verdere belevenissen nalezen, wens je een heel veel geluk en alle goeds voor de komende tijd, en nogmaals, ik ben echt heel erg trots op je , een dikke knuffel en heel veel liefs van Willie Toi Toi Toi Clary!

Nico

Hoi meisie, weer een top prestatie geleverd.
Ennehhh honden is niets voor mij, maar zat die ene niet meer vast aan de punt van je schoen?

gonny

Buenos dia signora,

Ja nog even dan heb je een geweldige prestatie geleverd en weten we weer dat de mens tot veel, zo niet alles, in staat is wat men werkelijk wil doen. Een les voor ons allemaal.
Ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig of het je heeft gebracht wat je hoopte en wat het met je als mens heeft gedaan.
Zo'n mooie ervaring als met Mapi en haar vrienden is een cadeautje en neem je weer mee in je "rugzak".
Hier alles oke. Jenny en ik zijn gisteren bij Marijke geweest. Als alles blijft zoals het nu is, komt ze volgende week thuis. Henk wordt 19 mei geopereerd.

Dit was het weer wat mij betreft: Hasta pronto y un abrazo de mio: Gonny

Evelyn

Hoi Clary, het is weer genieten met je. Tijdens zo'n onderneming wordt het weer duidelijk waar het ECHT over gaat. Maar wat gaat het snel! Je bent er al bijna.

Connie

Hoi Clary,
Dankjewel voor je mooie verhalen en het delen van deze ervaringen met ons.
Jee meid zit het er straks gewoon op en dan mag jij keitrots op jezelf zijn, ik ben het in ieder geval zeker.
Dikke zoen,
Con

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!