De Camino Primitivo - voettocht van Oviedo naar Santiago de Compostela

10e etappe: van A Fonsagrada naar Cádavo

Wat een scherpe echtgenoot heb ik toch: we zaten in A Fonsagrada en niet in A Ponferada. Heb het meteen rechtgezet. Senks luv!

De hele wereld om ons heen was weer grijs. Lage wolken waaruit veel nattigheid viel. Heb door deze mist zelfs de opgang naar het pad gemist.

Echt erg was het niet, want over de weg kon ik er ook komen. Een paar kilometer verder kon ik de camino weer op. Vanaf dat punt werd het ook iets helderder, zodat ik ook iets van de omgeving kon ontwaren.

Ach, het volgende vond ik echt sneu.
Onderweg staan her en der van die mini-kapelletjes, waar alleen door de tralies een blik naar binnen geworpen kan worden of een prevelementje naar boven kan worden gestuurd. (Het gros van de kerken en kapellen blijft noodgedwongen gesloten door de vele souvenirsjagers op de camino´s.) In het kapelletje bij Montouto heeft één of andere malloot de vazen met bloemen met stenen omgekegeld. Is toch nergens goed voor! Er zijn mensen die met liefde voor zo´n kapelletje zorgen en die worden nu onnodig op het hart getrapt door zo´n druiloor.

Maar goed, de reis gaat verder. Na een flinke afdaling - nog steeds in de plenzende (of schijf je dat met een s?) regen - kwamen we bij een barretje. Nadat we onze natte regenkleding op de veranda hadden uitgepulkt, gingen we naar binnen. Uit de luidspreker klonk "Oh happy day", gevolgd door o.a. "Let the sunshine". We waren à la minute in een beste bui. En laat de zon nou gaan schijnen (wel een minuut of 20) toen we weer verder gingen! Oh happy day!

Daarna was het wisselend weer tot Cádavo aan toe. Ook hier weer een prima herberg. We zijn nu met z´n vijven, de 2 Spaanse meisjes die we op de boerderij bij Begoña al hadden ontmoet, waren er ook. Er zijn globaal 2 leeftijdsgroepen van de verschillende camino-gangers: tot achter in de 20, daarna een tijd niks en dan de 50-plussers. De middenmoot is natuurlijk druk bezig met gezin en werk, die hebben nog andere dingen aan het hoofd.

Vlak na aankomst barstte de regen weer los. Maar wat vannacht valt, valt morgen niet, zullen we maar denken.
Mijn schoenen zijn niet meer waterdicht door al dat watergeweld. M´n sokken (en m´n voeten) leken wel zwart. Hoop echt dat de regen stopt, want ik kan me leukere dingen voorstellen dan dik 30 km door de regen morgen.
Om te beginnen hebben we een heerlijke fles Rioja Siglo burgemeester gemaakt. Proost!

Marian van Broekhuijsen

Hoi Clary,

Lang zal ze leven (3x)
In de gloria (3x)
Hiep, hiep, hiep, hoera.
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wel een bijzondere manier om zo je verjaardag te vieren.
Wil je zeggen, dat je echt, met bepakking, 30 kilometer loopt op één dag??Je moet een bereconditie hebben. Zeker met al die bergies-op en bergies-af. Om een beetje met je mee te voelen, zijn de hemelsluizen hier ook geopend. Maar ja, verschil moet er zijn, wij zitten binnen. Succes met je reis, Marian.

JNNUM

aaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh tante toch!

Wat ben je afgevallen, wil je door een sleutelgat of zo?

beetje meer eten hoor! eet die verjaardagstaart maar lekker in je eentje op!

Kus,

Monique