De Camino Primitivo - voettocht van Oviedo naar Santiago de Compostela

4e etappe: van Salas naar Tineo

In de herberg hier was het een beetje behelpen. Het was een nieuwe, waarvoor er 2 oudere gesloten zijn. 16 bedden waren er, maar toch sliepen er nog een paar op een matras op de grond. Er waren nl. nog 2 Mexicaansen onderweg, geblesseerd en al. Vervelend was dat ze geen centrifuge o.i.d. hebben. Buiten drogen mocht niet om te voorkomen dat de buren gingen klagen. Alles moest op het rek en de kachel op hoog. Dat was een warme nacht dus zogezeid. Maar goed, het grootste deel kon weer droog in de tas.

Het regende toen we op pad gingen, maar dat duurde gelukkig niet zo lang. Daarna was het hoofdzakelijk een beetje miezeren van de laaghangende wolken. Heb dus gauw de poncho uitgedaan, want inmiddels was de binnenkant natter dan de buitenkant.
Af en toe sta ik bewust even stil, niet alleen om op adem te komen, maar gewoon om even te kijken en luisteren. Al lopende is het zaak om je ogen op het pad te houden, want voor je het weet, ga je onderuit. Als je dan stilstaat, hoor je het geklater van de beken, soms een beetje wind in de bomen en de bijna altijd onzichtbare vogels. Dan zie je het frisse groen van de jonge varens en de wolken die om je heen hangen (ik loop dus letterlijk met mijn hoofd in de wolken ).

Daarnaast hoor je verder niets, sprookjesachtig gewoon. Mijn adem is zichtbaar als wolkjes, maar ik heb het niet koud in mijn T-shirt.

Eerst moest er een km of 7 geklommen worden, daarna zou het op gelijk niveau blijven tot Tineo. Dat "gelijk" moet je met de nodige fantasie nemen, het blijft altijd een beetje glooiend.
Het pad was een verhaal apart. In het begin was er een stuk geëgaliseerd met - een beetje luguber - oude grafstenen. Soms kon je nog letters onderscheiden. Eromheen kon niet, je moest erover. Maar dan... dan kwam het modderpad. Naast het pad waren niet altijd greppels en daar waar het water over het pad liep, veranderde dat in een hoop smurrie. Niet alleen blubber, maar ook vermengd met smeuïige koeienvlaaien. Heb in het begin nog geprobeerd om mijn schoenen wat af te spoelen als een beekje het pad kruiste, maar dat bleek onbegonnen werk. Om de volgende bocht was het weer van hetzelfde laken een pak. Lekker zo gelaten dus.
In Tineo hadden ze een wasbak buiten, speciaal voor het "kuisen" van de schoenen. Hier was het ook weer druk: 25 beslapen bedden.

Reacties

Reacties

Marisca

Wat grappig dat het in de herbergen toch nog zo druk is, dat zou je niet denken als je aan zo'n tocht begint toch? Nu hopen op wat beter weer zodat de poncho niet nodig is en er geen blubberstromen meer komen!

X je nicht

gonny

Hai Claartje,
Altijd leuk en gezellig zo'n verhaal van jou uit Spanje. Het lijkt af en toe wel een biologieles, ha, ha, ik hang aan je lippen!!
Ik was heel benieuwd hoe het weer daar is want op de TV.zag het er nogal nat en dreigend uit maar het valt gelukkig mee, de modderpoelen en koeienvlaaien daar gelaten.
Morgen alweer een week van huis, wat gaat het snel he? Hoe ervaar je dat daar? Zo te lezen, loop je altijd alleen en ontmoet je in de herbergen de andere pelgrims. Leuke mensen ontmoet met goede gesprekken? Ik hoor het allemaal wel en anders natuurlijk als je thuis bent maar waar heb ik het over, je hebt nog heel veel kilometers voor de boeg.
Nou meisje, ik kijk weer uit naar je volgende verhaal. Vanavond ga ik met Gerda en Kasper naar De Nieuwe Wereld (sp.vereniging in Alkmaar) en zullen we weer een kaarsje voor je opsteken op een behouden en verlichte?? thuiskomst.
Liefs en "hou je roer recht": Gonny

Henk-Jan Spaander

hoi Clary
ik had wat problemen met de computer kon je verhalen niet eerder lezen.
Ben nu gekomen tot de 4de etappe.
Leuk om et allemaal te lezen....zie in sommige stukjes als je ze vertelt in gedachte aan mij voorbij trekken...en spreken tot de verbeelding.
ik vind het gewoon een overwinning op jezelf dat je dit doet........
Het is mijn wens ook nog eens.....
Zal je bij terug komst wel eens lastig vallen.
heel veel reis plezier......wees zuinig op je voeten.....en ook op jezelf........
H.J

Gerda smit

Hallo Clary

Ze denken daarboven zeker,Clary is wel voor spirituele ontwikkeling op pad,laten we haar direct maar een modderkuurtje geven voor een stralende tint straks.Ik ga toch om wat droogte te krijgen met kasper een zonnedans om de tafel organiseren.Let op de zon komt eraan,voorde bruine tint.hou je haaks,groetjes .

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!