De Camino Primitivo - voettocht van Oviedo naar Santiago de Compostela

3e etappe: van San Juan de Villapañada naar Salas

29.04.2010

Eerst nog even over gisteren: bij aankomst waren er al 2 Italianen, Lorenzo en Roberto. We hebben al het eetbare bij elkaar gedaan en samen gedeeld: brood met tortilla, druiven en yoghurt en een koekje bij de koffie. We dachten lekker met ons drieën te blijven, maar toen kwam er een invasie Spanjaarden. Veel gekakel in het kippenhok, er was zelfs nog heisa over het afsluiten van de "natte groep". Iemand stond zich om te kleden, waardoor een ander niet kon douchen... Ben maar even buiten gaan zitten puzzelen....

Het was verder een perfecte herberg (voorheen schoolgebouw) en een dito hospitalero. In de koelkast lagen nog eet- en drinkbare zaken en toen de man ´s avonds langskwam, wilde hij zelfs nog andere dingen halen die we eventueel nodig mochten hebben. Alle 18 bedden waren bezet en uiteindelijk verder er nog 6 mensen doorverwezen naar de volgende overnachtingsplaats.

30.04.2010
Vanmorgen was het een drukte van jewelste, maar uiteindelijk was iedereen om half 9 weg, ikzelf als hekkensluiter. Waarom haasten? Heb de hele dag de tijd.

De eerste paar km zou stijgend zijn, en daarna alles dalend tot Salas. Nou dat klopte niet helemaal, want er zaten nog een paar beste klimmen tussen. Maar het mooie is, als ik ff buiten adem was, stond er zomaar weer iemand om een praatje mee te maken. Uiteindelijk ook met iemand die vertelde dat ik nog ca. 17 km verwijderd was van Salas. 17 km? Dat kan niet! Ik heb niet 4 uur over 4 km gedaan! Als ik nu weer die 2-3 km zou afdalen en daarna langs de weg en rivier zou lopen, zou dat me 5 km schelen. Geen moeilijke keus, want de top van de berg lag nog lang niet in zicht. Bleek dat de man die ons die richting op gestuurd had te overenthousiast was, en ons de mooie uitzichten niet wilde onthouden. Dank u vriendelijk meneer!

Onderweg weer leuke dingen gezien, gehoord en geroken: zwaluwen die de huizen in en uitvlogen, heel jonge veulens die liepen te dartelen in de wei, een boer die zijn kudde schapen naar een ander veld bracht.
Door de bossen de mosgeur en - als ik weer even uit wilde puffen - de geur van een eucalyptusboom. Heerlijk is dat, daar knap je gewoon weer van op. Als je langs een veld gaat, ruik je vooral de friszure geur van fluitekruid. Ook niet verkeerd. En dan al die vogels. Soms lijkt het net alsof je in een volière loopt, zoveel en zo dichtbij. Behalve het laatste stuk vandaag. Toen ik langs de weg liep, hoorde ik hoofdzakelijk de auto´s.

O ja, heb ik gisteren m´n opblaasbare kussentje teruggestuurd (ze hebben hier toch kussens), had ik hem vanavond goed kunnen gebruiken. Het is een nieuwe herberg en vanwege hygiëne en zo geen kussens of lakens. Dan maar een stapeltje kleding inde sloop, want die had ik wel hier gehouden. Het grootste deel van de pelgrims zijn mensen die gisteren ook in San Juan zaten. 3 nieuwelingen: 2 Mexicanen en 1 Nederlander, Thomas.

Ik heb nog niet goed de route bekeken voor morgen. Ik heb me laten vertellen dat er eerst weer gestegen wordt, en daarna weer afgedaald.Krek Marieke (V.), zo werk het inderdaad!
Straks weer voor 2 dagen mondvoorraad halen. 1 mei is hier een feestdag, dus alles dicht en zondag ook uiteraard. Water zullen we onderweg wel kunnen kopen in een barretje of zo.

Nou mensen, dit was het weer. Ik ben geloof ik veel te lang van stof, ik zal het de volgende keer inkorten. Liefs allemaal van mij en dank jullie welvoor alle reacties. Tot de volgende keer.

Reacties

Reacties

majory

Hoi sis
Wat een mooie verhalen, wij beleven het helemaal mee .
Dus a.u.b. niets inkorten want je beschrijft het allemaal zo mooi
verder goeie reis en zoals mam zou zeggen Ga met God dan heb je een goede leidsman.
groetjes Majory

gonny

Hola quapa!.
Lang van stof.........! Welnee, ik "smul" van jouw verhalen, hoor zo in mijn gedachten ook het mooie geluid van de vogels. Ga zo door zou ik zeggen.
Ze hebben dus overal langs de route internetcafe's he, zo worden we wel heel snel op de hoogte gehouden van het wel en wee op jouw pelgrimstocht.
Nou meisje, hasta la pasta, je hebt aanspraak genoeg met al die leuke en lieve mensen onderweg en natuurlijk van de lieve geesten die met je mee reizen (of hebben ze zich nog niet gemanifesteerd???).
Tot morgen he: lieve groetjes Gonny

Gerda

Hallo tippelaarster gelukkig nog niet in moeder-aarde
hoeven grutten.kasper en ik wandelen met je mee.zullen je foto instralen voor energie

Nico

Ik geniet met je mee meisi, blijf wel doorschrijven en aub niet inkorten.
Groeten van je schoonzus ze is vandaag al tuis gekomen.

marieke

Hoi tippeltante, ik geniet van je verhalen dus schrijf vooral zo lekker uitgebreid.
Ik stuur je schrijflog of hoe dat ook mag heten door naar de klousjes en stroetjes, ze wilde ook genieten van je verhalen.
Dikke kus de Muijzen
En zoals pa zei: hou god voor ogen en handen voor je kruis!!!!Dan kom je er wel

Ina

Hoi Claartje,

Niks inkorten hoor!
Je verhalen zijn zo bloedecht dat het net is of ik dit ook allemaal meemaak.
Fantastisch zoals je dit doet.
Hou vol enne... als er een surinamer je een lift aanbied, dan zeg je gewoon: welnee edele heer, ik ga voeteren!

Liefs
Ina

willie

Niet inkorten alsjeblieft , ik geniet helemaal van jou verhalen, leuk om zo mee te kunnen maken , wat je beleeft en allemaal meemaakt, ga zo door ik ben trots op je Clary!!!
dikke knuffel van Willie

Con

He Clara,
Wat geweldig om zo op de hoogte te blijven van al je indrukken en ervaringen. En ik sluit me aan bij de anderen die schrijven dat je de verhalen vooral niet in moet gaan korten. Tis veel te leuk voor ons om het allemaal te lezen en zo net of we het ook een beetje meemaken.
Veel plezier, suc6 en sterkte nog en namens mij persoonlijk vast heel erg bedankt voor alle kilometers die je nu al hebt gelopen.
Liefs,
Con

Willem.

Zoals je uit alle voorgaande reacties leest, zal je verhaal niet ingekort mogen worden. Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Heerlijk om alles te lezen.
Wat doe je het goed!
Hoop dat het voor jezelf ook goed voelt. Dat je ook aan je persoonlijke doel toekomt.

Heel veel succes bij het vervolgen van je tocht.

Groetjes,
Willem (MVM)

Judith

Hoi Tante,

Wat heerlijk om die verhalen te lezen!!! Zoals u alles schrijft, beleef je het haast mee.
Dus.... niets inkorten!!!
Hou u taai, heel veel succes met de volgende etappe.
XXX Van ons allemaal, Remco, Judith, Naomi en Aaron

Dikke X van ons allemaal

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!