De Camino Primitivo - voettocht van Oviedo naar Santiago de Compostela

1e etappe: Oviedo naar Escamplero

Om 6 uur was ik wakker. De eerste pelgrim vertrok al rond die tijd. Ik wilde om 7 uur bij de bakker zijn en daarna op pad om de ergste hitte voor te zijn.

In Naranco 2 monumenten (kerk en paleis uit de 8ste eeuw). Op de heenweg liep een man met me op die een afsnijding nam: met veel schaduw, maar ook veel steiler. Pffft, dat viel niet mee. In de schaduw van de kerk uit zitten blazen en de omgeving op me in laten werken. Wat een rust. Alleen vogels hoor je en heel in de verte het geroezemoes van de stad. Het lag ongeveer 200 m hoger dan de stad, meteen een goeie oefening voor later tijdens de reis. En... goed voor de bilspieren. (Zo is het toch, Desiree?)

Om de 2,5 km naar de stad niet meer terug te hoeven, ben ik op aanraden van een oude wandelaar op pad gestuurd langs een alternatieve route. Eerst dacht ik nog dat ik helemaal verkeerd zat, maar uiteindelijk kwam het allemaal goed. Het was alleen weer een stuk stijgen, jottem!! En de temperatuur steeg mee. Maar gelukkig kwam ik verschillende watertapplaatsen en bronnen tegen. Mens, wat was dat lekker: elke keer een plens water in mijn gezicht en uiteraard veel drinken. Denk dat ik zeker wel 3 of 4 liter heb weggewerkt en ook allemaal weer uitgezweten.

Toen het me echt te heet werd, heb ik een siësta gehouden onder een vijgenboom.

Lekker in het lange gras met af en toe een haan die er te laat achter kwam dat het al dag was, koeienbellen en het geluid van wat zoemende insecten, een zacht windje. Bijkomen op zijn Spaans heet dat.

Het venijn van deze eerste etappe zat in de staart. Een stijgende weg van een paar km naar de overnachtingsplaats in Escamplero.
Daar heb ik eerst mezelf en daarna m´n kleding gewassen. In dit weer droogt het nog wel.

Daarna op zoek naar wat te eten. Een supermarkt of panaderia is er niet. De slager verkocht gelukkig ook wat fruit. Samen met een maaltijdreep was dat het avondeten en het ontbijt voor morgenochtend. O ja, ook nog een zakje chips gescoord om het zoutverlies wat aan te vullen.

Voor morgen wordt er regen voorspeld en lagere temperaturen. Jippie!!

Vandaag heb ik het rijk alleen in de herberg (een oud schoolgebouw met zes stapelbedden. Ik kan ze allemaal uitproberen als ik wil).

Reacties

Reacties

Marisca

Hoi tante,

Ik zie u al helemaal liggen onder die boom. Klinkt heerlijk! Enne strakke billen als u weer terug bent!

X Maris

Mgvanbellen@orage.nl

leuk je verhealen ik lees ze met veelplezier.
lieve groetjes rietje

Mgvanbellen@orage.nl

heel leuk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!