De Camino Primitivo - voettocht van Oviedo naar Santiago de Compostela

17e etappe: van Monte do Gozo naar Santiago de Compostela

Vandaag was het laatste stukje van de camino, de wandeling zit er dan op.

Iemand bij ons op de slaapzaal had zijn wekker al op kwart voor 6 gezet. Dan kun je wel proberen om nog door te slapen, maar met al dat geritsel en gerommel lukt dat toch niet meer. Beter is het dan om op te staan en lekker kalmaan te doen (alsof ik dat al niet de hele tocht gedaan heb...).

Nog voor zonsopgang was ik buiten. Het was lekker fris, windstil en alweer een aubade van de vogels. Het had iets sereens om zo te wandelen op weg naar de kathedraal door de nog stille straten van Santiago.

Bij aankomst bij de kathedraal stond het hele voorplein vol met paarden en hun berijders en het geklik-klak was niet van de lucht. Je verwacht van alles, maar dit niet. Nadat ze vertrokken waren, eerst even de tijd genomen om alles tot me door te laten dringen.
Daarna doorgelopen naar Oficina de Peregrinos om daar de compostela in ontvangst te nemen, de oorkonde dat ik de camino naar behoren heb afgelegd. Een poort verder kon ik mijn rugtas en de stokken in bewaring geven, zodat ik me nu zonder lasten door de stad kan bewegen. Op het moment dat ik weer op straat stond, kon ik met de stroom mensen mee de kathedraal in voor de pelgrimsmis. Daar werd o.a. het bekende wierookvat door de kerk heen en weer geslingerd en werd genoemd hoeveel pelgrims er uit welke streken en landen waren aangekomen.
Na afloop van de rumoerige mis (tot op het laatst bleven er mensen binnenkomen) ben ik in eenzelfde stroom weer mee naar buiten gewandeld. Nadat de missen geweest zijn, ga ik weer terug om in alle rust nog wat kaarsen op te steken voor iedereen die dat nodig heeft. Dan neem ik ook nog even de tijd om bij alle gebeurtenissen stil te staan.

Morgen ga ik weer terug naar Nederland. De komende dagen zal ik de laatste foto´s nog opladen en een aantal andere vervangen voor een groter exemplaar.

Ik wil graag iedereen bedanken voor de aanmoedigingen, de support, het medeleven en alle digitale knuffels. Het heeft me erg veel goed gedaan en me geholpen op momenten dat ik het nodig had.
Vanuit een zonnig Santiago de Compostela groet ik jullie met mucho cariño y un abrazo fuerte. (vrij vertaald: liefs en een dikke knuffel).

Reacties

Reacties

Gabi

Ik ben erg blij dat je binnenkort weer thuis bent.
Kom ik eerdaags weer even langs, alle foto's kijken en alle verhalen horen...

Ricardo en Marjan

Wat een beleving, wat een reis. Alle voorbereidingen, het begin, de etappes.... zo goed op weg. Een tegenslag met het verlies van Rosi maar juist dan de moed vinden door te gaan en 'm af te maken en aan haar op te dragen.
Dapper, mooi en sterk. Gefeliciteerd met het uitlopen van de Camino. Een camino met een staartje, maar wel een om trots op te zijn.
Dikke kus van ons.

Jenny

Lieve Clary,
Gefeliciteerd met het behalen van je camino en de daarbij behorende compostela! Dik verdiend!
Het zal een onwisbare indruk bij je achterlaten en misschien nog wel veel meer...
Veel sterkte de komende dagen. Liefs, Jenny

Gonny

Lieve Clary,

HARTELIJK GEFELICITEERD met het verkrijgen van de Compostela, na een indrukwekkende, enerverende, spirituele maar bovenal in mijn ogen moedige pelgrimstocht.

Ik heb heel veel bewondering en respect voor je doorzettings- en relativeringsvermogen tijdens deze wandeling. Een symbolische buiging van mijn kant naar jou toe, grandioos.

De rugzak kan straks in de kast maar wat je er voor terug hebt gekregen is een andere rugzak, gevuld met prachtige ervaringen en wellicht hele mooie inzichten waarmee je verder kunt op je levenspad. Ik hoop dat je nu kunt zeggen: "het is het allemaal waard geweest".

Ik zal zo Nico even bellen hoe laat je thuiskomt en probeer je dan morgen nog even te bellen.

Nou meissie een hele dikku kus van mij: Gonny

jacqueline

Hoi

gefeliciteert met het behalen van deze prachtig reis .nu je heb heel wat tevertellen als je weer in je iegen omgeving bent.Jammer dat ik niet dichter bij woon dan kwam ik even een bakje koffie bij je drinken .Bedankt voor je prachtig reis verslag.liefs Jac

Willem

Wat een mooi resultaat! Heel hartelijk gefeliciteerd.
Hopelijk heeft de reis je gebracht wat je er van verwacht had.
MvM, en daar mee ook ik, zal in elk heel blij zijn met je.
Dank je wel voor je prachtige reisverslagen en foto's. Ik wens je een hele goede reis terug naar Nederland. Willem.

De Fatelino's

Lieve Claar, net terug van vakantie, meteen de computer aangezet en lezen het verschrikkelijke nieuws dat Rosi is overleden. Het is een mooi gebaar om deze pelgrimstocht aan Rosi op te dragen. Vandaag ben je op de plaats van bestemming aangekomen. We hopen dat deze tocht dat heeft gebracht wat je ervan verwachtte. We hebben genoten van je mooie reisverhalen Veel knuffels.

Connie

Ook van mijn kant een diepe buiging voor deze bijzondere prestatie. Ik lees nu ook dat jullie ook nog een verlies te verwerken hebben. Ik wens jou en Nico daarbij heel veel sterkte.
En je mag bij mij komen collecteren hoor als je weer terug bent.
Een dikke knuffel terug!
Con

Els

Lieve Clary,

G e f e l i c i t e e r d met je aankomst in Santiago de C. De oorkonde heb je dik verdiend. Er zijn zoveel mensen trots op je... en Rosi zal dat zeker ook zijn. Goede reis terug en voor de komende tijd veel sterkte en kracht voor jou en de familie.

Ik heb genoten van je reisverslagen en foto's.

Lieve groet, Els

P.s. mijn sponsorbedrag mag je verdubbelen!

Jacqueline

GEFELICITEERD Claar, wat geweldig van je!!!
Je hebt het helemaal volbracht, ik doe het je echt niet na! We hebben genoten van je verhalen en foto's.
Een hele goede reis terug en tot gauw!!!
Krijg je een hele dikke terugkomst knuffel van me ...

Joke de Bruijn

Hallo Clary,

Gefeliciteerd met het uitlopen van de pelgrimstocht. Toevallig was vanochtend op de televisie een documentaire over de tocht. Leuk om te zien, als je iemand kent die mee loopt. En nu weet ik ook waar je over schrijft, want dat was vanochtend in beeld. Ik heb met veel plezier je verhalen gelezen.
Goede reis terug en sterkte de rest van de week bij de crematie van je nicht.

Ik hoop je spoedig een keer te zien.

Hugo & Kim

Hoi tante!!

Wat geweldig om zo je avonturen te lezen, alsof we er een beetje bij zijn geweest!

En knap dat je de tocht helemaal hebt uitgelopen ondanks de regenbuien, glibberavonturen en natuurlijk de flinke tegenslag met het verlies van Rosi..

Op z'n Brabants gewoon 'KEI GOED GEDAAN!!'

Veel liefs, Hugo en Kim xx

elsa

hoi Clary.
Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je nicht. Wat een afschuwelijk bericht. Moedig om desondanks toch door te gaan en een mooi gebaar om deze reis aan haar op te dragen. Zij zal zeker bij je zijn. Wat een kanjer ben je om deze tocht in Santiago af te sluiten. Gefeliciteerd hiermee. Geweldig, wat een prestatie. Goede reis naar huis.
Groeten van Elsa.

ingrid de vreng

Hoi Clary,
wat een geweldige prestatie,wat moet er op dat moment wel niet door je heen gaan.Dit alles maakt jouw leven nog meer compleet,hier doe je het allemaal voor.Dit kunnen ze niet meer van je afpakken!Nu weer op weg naar huis,gefeliciteerd.
gr. ingrid

Lyda

Hoi Clary, wat geweldig dat je de tocht volbracht hebt, gefeliciteerd hiermee, ik heb genoten van je verhalen en kom z.s.m. bij je om even bij te praten. Ik wens je heel veel sterkte de komende dagen! Liefs, ook voor Nico, van Lyda.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!